Asheville

Gillar man berg, springa på stigar och mikro bryggerier. Är man dessutom barnsligt förtjust i den amerikanska ultralöpnings scenen så är Asheville som ett paradis på jorden.
Av alla de ovan nämnda anledningarna befann jag mig i en bil på väg från Raleigh till Asheville, North Carolina. Semesterplanerna tillät ett par dagars avstickare till denna varmt rekommenderade ort.
Innan jag åkte från Sverige skickade jag iväg ett mail på vinst och förlust till en lokal löpbutik i Asheville, Jus’ Running. Till min stora förtjusning ficka jag svar av en av butiken anställa, Adam Hill. Han ville gärna hjälpa mig att hitta rätt bland alla stigar och rekommendera mig vart jag skulle åka.
Det ska väl tilläggas att trots att detta är smultron ställe för Trail Runners så var det relativt svårt att hitta information på nätet om vart man ska bege sig.
Så efter att ha checkat in på mitt hotell så bar det av till Jus’ Running store för att möta upp Adam där jag fick ett varmt välkomnande.

IMG_5373Jus’ Running, charmigaste löp butiken jag besökt.

Full av rekommendationer och en abstinens för att komma ut att springa åkte jag därefter till Folk Art Center för att hoppa på ”Mountain to sea trail” för att kunna få lite löpning i benen innan solen gick ner.
Endast 7min bilfärd från mitt hotell på Thunnel Road stod jag på en stig som fortsatte miltals åt båda riktningarna. Det var fantastiskt att få sträcka ut benen på de vackra stigarna efter att spenderat åtskilliga timmar i bilen.

Morgonen därpå hämtade Adam upp mig på morgonen och tog med mig ut på en runda innan jobbet. Vi besökte en av hans favorit rundor, en vacker tekniskt stig som slingrade sig fram längs en bergsida. Svårt att inte känna sig väldigt lyckligt lottad där man sprang bakom Adam som behandlade mig som om vi känt varandra i årtal.

IMG_5393IMG_5397Adam Hill och undertecknad

Någon timma senare var jag tillbaka på hotellrummet och packade min ryggsäck för resans höjdpunkt, springa/hika upp för Big Bold. Ett berg som ligger 30-40min från Asheville. Från dess topp på strax över 2000m så finns det en 360 grader utsikt över omgivningen. Bil resan fram till Sam’s gap var en upplevelse bara den. Motorvägen letade sig upp till en höjd på över 1000m.
Med ett leende från öra till öra steg jag på Appalachian trail som skulle ta mig till toppen. Att börja springa på en stig där du vet att många av de kända trail rävarna har dundrat fram genom åren gör att det känns som helig mark. Löpningen gick snabbt över i rask promenad när stigningen ökade.

Pulsen dunkade i öronen och svetten började rinna. Efter ca 50min så om jag upp på en gräsklädd kulle och längre bort kunde jag se toppen. Stigen fortsätter ner i en sänka och en lång härlig nedförsbacke låg framför mig. Jag lät bara benen få springa på och njöt. Då hände det som inte fick hända…
Min högerfot försvann under mig och jag hörde ett bekant knak ihop med smärtan av hur vristen vek sig. ”Det är inte sant!” Skrek jag inne i mitt huvud. ”Inte nu, inte igen” Jag har ju precis blivit av med skadan på min vänster fot. Vis av erfarenhet har en elastisk linda med mig och några sekunder senare har jag lindat foten och sitter och överlägger med mig själv. Kanske det bara är en lätt stukning, vet innerst inne att knaket jag hörde inte tyder på det. Jag tar då beslutet att om jag kan springa utan smärta så fortsätter jag. Jag reser mig upp och tar två löpsteg och smärtan skjuter upp i foten.
Saken är avgjord det är bara att vända ner igen. Det var ju inte så här det skulle vara, jag skulle springa precis så mycket jag någonsin orkade dessa dagar och sedan skulle jag styra bilen mot Raleigh igen. Istället var det över knappt efter det startat, ”statistik nissen” i mig skulle inte kunna sitta och summera antal höjdmeter, kilometer eller timmar. Det blir ingen Instagram bild från toppen som göra alla träningskompisar gröna av avund. En annan sak som jag lärt mig genom erfarenhet är att när det känns tungt mental ute i spåret så är alltid första åtgärden socker så jag fiskade upp en grenola bar ur min ryggsäck och började halta tillbaks mot bilen.
Tvingade mig själv att inse att det faktiskt inte är så synd om mig, just nu så befinner jag mig på en vacker plats i bergskedja som jag drömt om att besöka. Strålande sol och jag får vara utomhus. Dumt att förstöra det genom att gå och sura över något som är försent att göra något åt ändå. Jag hade klarat mig utan smärtan det innebar att gå i nedförsbacke men annars gick det faktiskt inte att klaga.

Även om jag tvingades avbryta så kan man i alla fall se den spektakulära omgivningen

En timme senare så såg jag min ljusblåa hyrbil skymta mellan träden och snart satt jag i bilen på väg söderut på I26 tillbaka till Asheville.
Det var bara att inse att det inte skulle bli mer löpning på denna resan. All positivitet rann av mig när jag kom till hotellrummet där jag bedrev självömkan i 1,5 timme med hjälpa av chips och Netflix.

Ny duschad och åter igen på gott humör så haltade jag ur taxin utanför Green Man Brewery. Där skulle jag möte upp min nye vän Adam som lovat att guida mig rätt bland all god öl som går att finna i Asheville. Utöver Green Man Brewery så besökte vi Burial Beer Co. och Wedge Brewing Co. För er som är öl älskare får inte missa Wedge’s Ironrail IPA, jag drömmer fortfarande om den!

IMG_5425Green Man Brewery

Självklart så önskade jag att jag inte skadat mig och att jag fått komma upp och njutit av utsikten på Big Bald och att jag skulle ha fått springa massor mer när jag väl var i Asheville. Men när jag styrde min hyrbil tillbaka mot Raleigh var jag ändå väldigt nöjd med mitt besök. Asheville är ett fantastiskt ställe och det mottagande jag fick av Adam och hans vänner visar bara vad jag redan så många gånger upptäckt, att terränglöpings sporten är full av fantastiska människor.

Sammanfattning:

Utrustning .
Behöver du komplettera med Gels, kläder eller annat löp relaterat så vänd er till den charmiga löp butiken Jus Running. Personalen är super trevlig och vet vad de sysslar med.

Löpning.
Det är inte helt självklart hur man finner bra stigar att springa på så min rekommendation är att försöka kontakta löpar communityn i Asheville. Jag gjorde det genom Jus’ Running.

Jennifer Pharr Davis bok “Five-Star Trails: Asheville: Your Guide to the Area’s Most Beautiful Hikes” är bra litteratur att läsa in sig på innan man reser.

Missa inte Big Bald Mountain, koordinater till parkeringen vid Sams Gap, GPS Location: N 35° 57.133’ W082° 33.652’

Öl
Missa inte att besöka Green Man Brewery, Burial Beer Co., Wedge Brewing Co., Wicked Weed Brewing.