Löphelg med Mr Pose

Löpträning med Mr Pose
av Markus

Lördag morgon på en dansk terapeut klinik i Odense:
Rummet fyllt av proteinbars, bananer, träningskläder, förväntan och löpare. Många med bakgrund i långdistans löpning, multisport och triathlon. Flera fysioterapeuter av olika slag. Längst fram står en lite avig halvskäggig löpguru: Mr Pose running himself – Dr Nicholas Romanov.

Dag ett började med ett långt teoripass. Tankar i stort om rörelser och bakgrunden till teorin, varvat med slowmotionklipp av kända och snabba löpare. Kul att se att även vissa framgångsrika löpare (som OS marathonvinnare) hade en riktigt taskig teknik.
Men Pose-metoden gör inte heller anspråk på att vara den mest ekonomiska. Den siktar på effektiv löpning, där effektiv innebär snabb och skadefri.

Första utomhuspasset började med en videofilmning av alla, för att skapa en referens (före – efter). Plågsamt att sig själv i slowmotion! Alla var ju vana löpare och många sprang väldigt lätt och smidigt. Vid videoanalyserna såg man tydligt vad som avvek från normen. Och normen denna helg var Pose-metoden.

Tanken är enkel. När en löpare är i balans står han på på framfoten på ett ben med lätt böjd knä. Andra benen är lyft rakt under höften. Då står han i Pose. Om han då lutar sig lätt framåt och flyttar vikten till andra benen genom att dra upp stödfoten under sig, så hamnar han i balans på andra benet. Alltså förflyttning från Pose till Pose genom att falla framåt och dra upp foten under kroppen.
Pose – Fall – Pull
Pose – Fall – Pull
Pose – Fall – Pull
upprepa tills du sprungit färdigt.

Dr Romanov visade tydligt med filmer, teori och praktiska exempel hur detta fungerar. Det blev mycket diskussioner där en del poänger tyvärr försvann med lite språkförbistringar. Mycket refenser till forskning i ett raskt tempo när frågor dyker upp. Ve den som säger emot. Men helt klart så tror jag på detta!

Min skäggiga kompis, Dr Romanov
Min skäggiga kompis, Dr Romanov

Ett par vanliga misstag:
– Bakbenet ”ligger kvar” för länge och kanske tom försöker trycka ifrån. Eftersom kroppen försöker göra vad den kan för att inte falla och verkar för att vara i balans, kommer ett utsträckt ben bakåt innebära att det andra benet skjuts framåt med följd att man landar på hälen och att det blir en fördröjning innan man hamnar i Pose igen.
– Om man är alltför fokuserad med var man ska landa kommer foten ”tryckas” ner i marken istället för att lämna avslappnat. Dessutom så hamnar då bakbenet efter och då får man ett bakben som ligger kvar som bonus (se ovan).

På de praktiska passen gjordes en massa övningar, på egen hand och par vis. Efter varje övning sprang vi ett par steg för att känna skillnaden. Han pratade mycket om hjärnans och upplevelsens roll i träning. Och helt klart, när man springer uppför en backe blundades (ledd av en annan löpare) så märktes det inte att backen var där och fokus ligger bara på löpupplevelsen.

Även om Nicholas blivit ett namn med sin löpträningsmetod så är det rörelselära som är hans gebit och har har inga problem med att ha facit för alla tänkbara sporter. Han visade lite cykelteknik sista dagen och när han förklarar så är det logiskt.

Men alla håller ju inte med. De flesta löptränare på alla nivåer lär fortfarande ut tekniker som, enligt Nicholas, bara har med en gammalmedig flummig idé om hur löpning fungerar att göra, och inget med verkligheten eller fysiken. Som svar på idén att en löpare måste ha ett aktivt frånskjut visade han med övningar att man inte har någon kraft att bidra med i frånskjutsläget och ett filmklipp i slowmotion med en sprinter som springer snabbt på is i hala skor. Inget frånskjut där inte.

Konstigt ändå att löpteknik nästan aldrig diskuteras (som alla löpare borde kunna förbättra avsevärt) medan träningsprogram, intervallupplägg och tröskelvärden finns i det oändliga. Och om man springer med taskig teknik så är frågan om man verkligen vill springa mycket och verkligen cementera den tekniken. Statistik från 2005 visade på att 85% av alla löpare är skadade någon del av året så att det påverkar deras träning och tävling. Denna siffran har stigit sedan 70-talet (70%) trots att våra skor blivit mer dämpade, stabila och dyrare.

Det undermedvetnas roll i all träning och rörelse kom upp gång på gång. Bilden vi har av en rörelse överensstämmer sällan med verkligheten och fokus på muskler blev ofta motverkande. Så det vi behöver är en verklig bild av rörelsen vi ska utföra och fokus på teknik. Istället för att tänka ”spänn hamstrings snabbt” för att få in bakfoten undra kroppen så är ”lyft foten” ett bättre kommando. Enligt Nicholas så är långpass kraftigt överrekommenderade – anledningen till att musklerna arbetar med mindre energi efter många långpass är inte tack vare dom cellbiologära effekterna (mitrokondriernas arbetssätt etc) utan att detta är en sekundär effekt. Långpassen ger bättre självförtroende – jag klarar ju detta – och detta leder till det undermedvetna inte kämpar emot lika mycket. Och detta innebär att kroppen arbetar bätte.
En bra teknik ger samma självförtroende och därmed samma effekter fast utan mängden. En vm-medaljör i duathlon (och långdistanstriathlet) som han coachar sprang mindre än 5 mil i veckan men lade mer tid på teknikträning istället för bara avverka mil.

Vad blev resultatet efter helgen? Massor av inspiration och löpsug! Fick träffa en massa danska likasinnade och ett par svenskar med, hilma trevligt folk. Jag lärde mig att det är svårt att se på håll hur man springer. En del såg ut till att springa klockrent och i slowmotion såg man helt andra grejor. Och tvärtom för andra. En del lärde sig tekniken dag ett och sprang runt med ett leende på läpparna resten av helgen. Andra fick jobba vidare med tips på övningar. På analysen av den sista filmningen jämfördes man med bilderna från första gången dag 1. Alla hade förbättrat sin Pose-löpning.

Hur gick det för mig då?
Jo, jag fick svar på varför jag inte lyckats med detta på egen hand. För mycket fokus på träning och för lite känsla. Som vanligt gick jag snabbt förbi grundövningarna och började springa långt, med ömma hälsenor som följd. Men nu har jag ett gäng övningar för att jobba på detta även om det inte kommer vända på en dag. Har läst om Pose method of running igen och faktiskt om det inte står massor som jag missade första gången!

Vill du veta mer?
Kolla på www.pose-tech.com
Finns böcker, artiklar, filmsnuttar mm. Snart kommer även en bok om triathlon med sim- och cykelteknik som jag måste ha…

Och om du har tillfälle att gå en helgkurs så kör på!