Tropisk träning, svett och glädjetårar! av Pernilla

När man reser, kortare eller längre tid så kan det ju vara både himla skönt och också nödvändigt att bibehålla träningen! Dessutom är det också ett mycket bra sätt att komma lokalbefolkningen nära; en viss försiktighet med närheten till hundar dock. En slick, eller ett ilsket nyp och man får åka till sjukan för sitt rabiesvaccin! Positivt är den fina, lättillgängliga maten som kostar lite, är vällagad på det simplaste haket och det fullkomligt vimlar av antioxidanter. De nypressade fruktjuicerna är ju fullkomligt underbara, en liter apelsinjuice under träning eller varför inte ’Dragonfruit’ eller ett halvlitersglad med Guava eller Stjärnfrukt.
 

Tobbe med två liter färskpressade antioxidanter
 
Att simma funkar nästan överallt, från hotellets pool (har man inget på sitt kan man ju alltid köpa in sig på närmaste lyxhotell) eller till den statliga inrättningen som faktiskt finns överallt, från Bangkok, till Kuala Lumpor. Har man ett vackert hav i närheten får man ju den eftersökta ’öppenvattensimningen’. Är det dessutom saltvatten så är det ett perfekt tillfälle att öva teknik eftersom man flyter som en kork redan! Ett tips är att slopa dräkten (dräkt=värmeslag=sant) och istället för vanliga simglas ta med sig simmasken. Den kan nämligen användas vid studier av fiskar och likande i de klara vattnen! Låt dig inte avskräckas av vågor för det ger också perfekt tillfälle att träna armstyrka och frisim går fantastiskt bra i just vågigt vatten. Har man tänkt sig ett längre pass så glöm inte tröjan, eftersom solen är grymt stark. En riktigt solbränd svensk behöver ändå faktor 20!!!
 

Pernilla i plurret
 
Löpningen kan också funka, speciellt om det finns ’fitness room’ på hotellet där man bor. Är man hänvisad till att springa utomhus skall man verkligen passa på tidiga mornar (vilket inte är min melodi) eller sena kvällar. Bor man vid en långsträckt strand, ex utanför Kuala Terengano eller Hua Hin så har man ju tusen möjligheter och kan också slänga sig i havet för ett svalkande bad post träning! Att springa i en äkta regnskog är fräckt, men håll dig på stigen för det är ingen vanlig tallskog det här inte! Att ge sig ut i de stora städerna, allt från Mombai till Denpassar så får man ju fundera över nyttan: är det värt den muskelträningen för att få i sig alla de avgaserna??? Dock skall man inte glömma de stora parkerna i de asiatiska städerna, ’Waterfront’i Singpore, Lumpini parken i Bangkok eller Lake Gardens i Kuala Lumpor, som väldigt ofta är välskötta, fria från mystiska människor med konstiga avsikter och fullt med andra lika motionerande människor som Du! Som tjej gäller det också att tänka på en modest klädsel, så att man får vara ifred. Tighta toppar och superkorta shorts garanterar att Du inte får springa din löprunda själv, och de som springer med har du inte själv valt.
 

Skymningslöpning bland varaner
 
Cykla fungerar ofta väldigt bra, speciellt i länder där man har en lång tradition att just använda cykel som transportmedel. Ingen höjer speciellt mycket på ögonbrynen, bilisterna är vana och hundarna inte speciellt intresserade. Vietnam, Thailand & Malaysia bjuder på fantastiska utflykter och upplevelser om man bara tar tillfället i akt och cyklar iväg. Konstigt nog upplevs värmen som helt ok när man cyklar trots att luftfuktigheten är 95% och termometern visar på 35 grader plus; en helt annan upplevelse än löpningen. Glöm dock inte att dricka, hela tiden, vinka till befolkningen och att det ofta är vänstertrafik! Vad gäller klädsel så fungerar inte den svenska, eller den europiska stilen i riktigt varma och fuktiga länder; av flera orsaker! Använd istället mer löst sittande, tunna bomullskläder på både över och underkroppen! Detta gör att man mycket mer smälter in bland folk, det tunna kläderna fläktar svalt i värmen och skyddar mot solen. Glöm hjälmen och cykla med förnuft istället annars riskerar man överhettning. Slutligen gäller det bara att: stanna aldrig (’it gets to hot’) En teknisk detalj bara, ta med egen sadelstolpe! Medelasiaten är påtagligt kortare än en västerlänning.
 

Även hjälmarna är annorlunda i Asien
 
Paddla kajak är en hit, dock helt annorlunda än mot hemma där vi sitter med kapell i havskajaker påbyltade med goretex jacka och mössa! Här är det öppna breda plastkajaker som är stabila som husbåtar – vilka fungerar förvånansvärt bra! Planera dock inte för en heldagstur, någon timme räcker ofta för man svettas som få för solen VÄRMER och gassar på ens lilla huvud. Saltvatten svider så ta gärna med ett par handskar så slipper du infekterade sår i den tropiska hetta – inte att leka med! Glöm inte att paddla ut och sedan surfa på vågorna in mot land igen, wow!!! Slutligen, mata inte fiskarna – de kan vara stora…
 

Sydkinesiska sjön